Jak v Ubuntu zálohovat?
Zálohování by mělo být běžnou a pravidelnou součástí života každého uživatele počítače - žádný systém ani uživatel není dokonalý a ztráta firemních, ale i osobních dat může být velmi citelná.
Nejjednodušší metodou zálohování je potřebná data prostě vzít a překopírovat na externí disk nebo vypálit na CD nebo DVD. Tato metoda je sice prostá a použitelná kdekoli, ale Ubuntu nabízí hned několik nástrojů, které mohou zálohování výrazně urychlit a zpříjemnit. Tyto nástroje sice nenaleznete v základní instalaci, ale přidat je můžete jednoduše nainstalováním z běžných zdrojů softwaru.
Asi nejlepším nástrojem pro běžné "domácí" zálohování je program PyBackPack, který sice není příliš propracovaný, co se možností nastavení týče, ale běžným nárokům zcela vyhovuje a nezatěžuje uživatele možnostmi, které využijí jedině správci serverů. PyBackPack se nenachází v základní instalaci Ubuntu, ale pro jeho instalaci stačí nainstalovat stejnojmenný balík ze zdrojů Ubuntu (popis instalace softwaru v Ubuntu najdete na Ubuntu Wiki).
Po úspěšné instalaci naleznete PyBackPack v nabídce Systém | Správa | Správce zálohování souborů.
Úvodní okno správce zálohování
Hlavní okno PyBackPack je jednoduché a přehledné - veškeré "akce" se skrývají ve třech kartách. První karta s názvem Domov ukrývá možnost spuštění jednoduché předpřipravené zálohy - vypálení domovského adresáře na prázdné CD nebo DVD. Rychlé a jednoduché, ale pokud potřebujete o něco více možností, je tím správným místem karta druhá s názvem Zálohovat.
Rozšířené možnosti zálohování s PyBackPack
Základem zálohování je tzv. zálohovací sada - připravený "plán" zálohování - tedy co se bude kam kopírovat. Toto je největší pozitivum zálohovacích programů - jednou si vše připravíte a při všech dalších zálohách už jen necháte systém postupovat podle vámi zadaných hodnot. Novou zálohovací sadu přidáte kliknutí na tlačítko New a s pomocí jednoduchého průvodce nastavíte, kam se bude záloha ukládat. Na výběr jsou CD/DVD média, "místo" v lokálním systému souborů, tedy hlavně připojené externí disky, klíčenky, a síťový server. Dále pak určíte, které soubory a složky budou k zálohování vybrány. Pak již jen stačí spustit zálohu a vaše data jsou v bezpečí.
Průvodce přidáním nové Zálohovací sady
Poslední karta s výmluvným názvem Obnovit slouží k obnovení dat ze zálohy - stačí jen vybrat umístění zálohy a program se sám postará, aby se jednotlivé soubory a složky dostaly na místo určení.
Možná vás v souvislosti se zálohou napadlo, jak je možné zálohovat nastavení jednotlivých aplikací (třeba záložky v internetovém prohlížeči apod.) nebo poštu uloženou v e-mailovém klientu. Tato nastavení a data zazálohujete nejlépe s celým domovským adresářem - každá aplikace uchovává uživatelská nastavení ve skrytých souborech a složkách v domovském adresáři jednotlivých uživatelů. Pro jejich zobrazení vám ve správci souborů pomůže zkratka [Ctrl-h].
Pokud by vám PyBackPack z nějakého důvodu nevyhovoval, můžete vyzkoušet některé další nástroje jako například SBackup (viz článek Domácí zálohování v GNOME) nebo profesionální nástroj Bacula.
Jak lze monitorovat stav hardwaru?
I když o tom možná nemáte vůbec žádné tušení, počítač je doslova prošpikovaný různými zařízeními, která si kladou za cíl zjišťovat teplotu, napětí, otáčky větráků a další roztodivné fyzikální veličiny. Pokud netušíte, k čemu je taková věc dobrá, nevadí - určitě nejste sami. Po povrchu zemském ovšem chodí řada podivných individuí, která mají potřebu všechny tyto věci zjišťovat, ba co víc - dokonce pravidelně sledovat. Protože Ubuntu je tady opravdu pro všechny, existuje nástroj, který umožňuje saturovat i tuto potřebu.
Pro monitorování hardwaru jsou nejdůležitější dva nástroje - hddtemp a lm-sensors - oba naleznete ve stejnojmenných balících v základních zdrojích softwaru pro Ubuntu.
Protože sledování hardwaru není zrovna běžnou záležitostí, není nastavení senzorů natolik triviální záležitostí a vyžaduje práci v terminálu. Nastavení hddtemp (sledování teploty pevných disků) probíhá už přímo při instalaci. V prvním okně jen zaškrtněte, že se má hddtemp spouštět při startu systému a v druhém jen potvrďte instalátorem přednastavené hodnoty.
Nastavení lm-sensors je již o něco složitější. Otevřete terminál (Aplikace | Příslušenství | Terminál) a pomocí příkazu sudo sensors-detect
a zadání hesla (nezapomeňte, že pracujete v textovém prostředí a při vyplňování hesla se nezobrazují zástupné znaky - hvězdičky - a může se tedy zdát, že vyplnění hesla nefunguje) spusťte konfiguraci. Všechny otázky, kromě poslední, potvrďte klávesou [Enter]. Poslední otázka bude znít
Do you want to add these lines automatically? (yes/NO)
Na ni odpovězte slůvkem yes.
Nyní restartujte počítač. Po restartu by měly být všechny senzory zprovozněny. Nejjednodušší možnost, jak zjistit, zda fungují, je příkaz sensors
, který vypisuje údaje ze senzorů.
Výstup příkazu sensors s údaji o hardwaru
Pro časté sledování těchto údajů je však příkaz sensors nepraktický - mnohem lepší je speciální applet, který si můžete umístit na panel a který naleznete v balíku sensors-applet v základních zdrojích softwaru pro Ubuntu. Ten si pak stačí na panel přidat a vesele sledovat, jak se jednotlivé hodnoty v počítači mění.
Applet Monitorování hardwaru na panelu
Zleva můžete na obrázku vidět: otáčky dvojice větráčků v počítačové skříni, dvojici teplotních senzorů na základní desce, teplotu jader (dvoujádrového) procesoru, teplotu disku a teplotu grafického jádra (tuto teplotu nezjišťují lm-sensors, ale přímo ovladač grafické karty).
Kdybyste přece jen chtěli používat příkaz sensors
a přemýšlíte, jak zajistit pravidelné aktualizování jeho výpisu, pak vám poradíme příkaz watch
, přesněji tedy watch -n 1 sensors
, kde číslo 1 označuje frekvenci obnovování v sekundách.
Jak mohu přidat nového uživatele?
I v životě tech nejortodoxnějších linuxáků (ubunťáků) jednou nejspíš dojde k tomu, že do jejich života a domácnosti vstoupí někdo další. Kromě nezbytných úprav v domácnosti je potřeba na příchod dalšího elementu připravit i vaše milované Ubuntu. Nový uživatel je základ a při možnostech, které v tomto směru Ubuntu nabízí, by to byl přímo hřích je nevyužít.
Hlavním grafickým nástrojem pro správu uživatelů v Ubuntu jsou Uživatelé a skupiny, které najdete v nabídce Systém | Správa | Uživatelé a skupiny. Pro "práci" s jinými uživateli (včetně přidávání nových) musíte napřed pomocí tlačítka Odemknout získat potřebná práva. Nového uživatele pak jednoduše přidáte pomocí tlačítka Přidat uživatele.
Úvodní okno nástroje pro správu uživatelů
V nově otevřeném okně nejprve zadejte informace o novém uživateli (povinné je pouze uživatelské jméno a heslo, ostatní informace jsou pouze doplňkové).
V tomto okně je ještě velmi důležitá položka Profil. Profil rozhoduje o tom, jaká bude mít uživatel základní oprávnění. Rozlišujeme tři typy:
- Desktop user - základní uživatel, může se systémem pracovat, ale nemá právo ho nijak nastavovat.
- Unprivileged - nemá téměř žádná oprávnění, systém může používat jen omezeně.
- Administrator - má veškerá práva, jako jediný má právo využívat přístup k administrátorskému účtu pomocí
sudo
.
Profil znamená hlavně "předpřipravené" uživatele - jednotlivá oprávnění se dají volně přidávat/odebírat na druhé kartě okna s názvem Uživatelská oprávnění. Zde je možno navolit libovolnou kombinaci privilegií a vytvořit tak univerzálního uživatele. Všechna oprávnění jsou přehledně nadepsána, takže by neměly vznikat žádné nejasnosti. Snad jen zdůraznit, že Spravovat systém znamená povolit danému uživateli využívat přístup k administrátorskému účtu pomocí sudo
.
Nastavení privilegií uživatele
Od vydání Ubuntu 8.04 Hardy Heron se v Ubuntu nachází systém PolicyKit, který umožňuje nastavit přístup neprivilegovaným uživatelům k úpravě některých systémových nastavení. Díky tomu je možné uživatelům povolit pouze některé systémové zásahy a vytvořit tak kompromis mezi žádnými (administračními) právy a plnou kontrolou nad systémem. Veškeré tyto volby můžete nastavit z nabídky Systém | Správa | Oprávnění.