Vyvíjíme pro...?
V prvních několika kapitolách nás kniha zavede nejen „pod kapotu“ operačního systému Android. Autor popisuje instalaci vývojového prostředí a emulátoru, ve kterém budete aplikaci vyvíjet a testovat, než ji pustíte na reálné zařízení. Přestože nejvíce pozornosti se dostává prostředí Eclipse, autor zmiňuje i několik alternativ, včetně třeba mladého Android Studia nebo Game Makeru.
Druhá kapitola je pak zasvěcena samotnému Androidu. Dozvíme se nejen něco o historii tohoto systému, ale také o změnách v jednotlivých verzích a samotné architektuře. V knize je dobře vysvětleno, jakým způsobem operační systém a aplikace na něm fungují. Nebyla opomenuta ani bezpečnost a oprávnění aplikací nebo třeba způsoby ukládání údajů. Osobně velmi oceňuji, že autor uvedl i počet uživatelů jednotlivých verzí a vysvětlil, proč a kterou nejstarší verzi Androidu ve své aplikaci podporovat, případně podle čeho se rozhodnout.
Vizuální návrh, interakce, notifikace
Od třetí kapitoly již začínáme psát své první pokusné projekty. Autor popisuje na několika příkladech základní principy aplikací pro Android, jak navrhnout uživatelské rozhraní nebo jak interagovat s uživatelem. Popsány jsou různé prvky uživatelského rozhraní (např. navigace, pole pro text…) a jejich implementace, dobře jsou vysvětlena i gesta včetně ilustrací. Autor dále věnuje zvláštní pozornost notifikacím a alarmům, přesněji je jim věnována celá kapitola – na jednoduchých příkladech nám ukazuje, jak notifikace fungují a jak je můžeme vyvolat.
Práce s JSON, senzory, mapy i cloud
V dalších kapitolách se dostáváme ke složitějším úkonům, jako je právě práce se soubory JSON nebo XML, vyzkoušíme si SQLite a ukládání údajů. Později přijde slovo i na využívání senzorů, jako je akcelerometr. Dále zkusíme integraci Google Maps i sociálních sítí. Autor nám také vysvětlí, jak využít cloud (v knize jsou využity služby Windows Azure) pro vytvoření mobilní služby – budeme tedy např. posílat notifikace na mobil ze serveru.
Pro práci s databází SQLite můžete na počítači používat například aplikaci SQLiteStudio.
Předposlední kapitola nás provede publikováním aplikace v obchodě Google Play. Vysvětleno je vše od vytvoření balíku po jeho nahrání do obchodu. Poslední kapitola se věnuje spíše menšímu segmentu zařízení – wearables. Kapitola se věnuje tvorbě aplikací pro Android Wear a Google Glass.
Hodnocení
Pokud nemáte zkušenosti s Javou, pravděpodobně vám kniha nemá co nabídnout. Knihu bych ale doporučil studentům nebo odborníkům, kteří si chtějí rozšířit obzory a naučit se programovat aplikace pro tuto stále rostoucí platformu. Takže pokud Javu ovládáte a chcete programovat pro Android, je tahle publikace jistě skvělou volbou.
Přečtěte si také recenze knih Android jednoduše a Android 4.
Název knihy: Vývoj aplikací pro Android
Autor: Ľuboslav Lacko
Nakladatelství: COMPUTER PRESS (Albatros Media a.s.)
Počet stran: 472
Doporučená cena: 399 Kč