Je to učebnice
Nevím jak vám, ale mně se z učebnice učí lépe než z ryze odborné knihy. Kniha je svojí strukturou poskládaná tak, aby měla hlavu a patu nejen ve směru od jednodušších (základních) věcí až po pokročilé, ale i logicky podle toho, co kdy člověk bude potřebovat (tak jak probíhá proces vytvoření kurzu v e-learningu).
Kromě toho obsahuje různá upozornění, tipy a triky, poznámky, kontrolní obrázky pro zobrazení toho, co by měl uživatel vědět po provedení popsaného postupu a další vymoženosti tištěné názorné knihy - učebnice, které si jen dokážete představit. Na začátku se tak vždy nachází úvod do dané problematiky spojený s vysvětlením, o co se vlastně jedná, příklady použití a dál pak postup krokovaný do několika bodů - za prvé, za druhé, za třetí, atd. Ty podle popisu není problém provést či najít a díky tomu snadno dohledáte a vyřešíte i pokročilé postupy a řešení.
Je to učebnice, a tak na závěr každé kapitoly je umístěno několik otázek, které by měly ověřit, zda dané problematice rozumíte, a na které si po přečtení můžete odpovědět sami. Pokud si z některou z nich nebudete vědět rady, pak jste zřejmě něco z vybrané kapitoly přeskočili nebo zapomněli a je dobré si je ještě před pokračováním dál zopakovat nebo dohledat (mj. díky obsáhlému rejstříku v závěru knihy to jde docela snadno).
Stručně k obsahu
První dvě kapitoly jsou věnované tomu, jak s Moodlem pracovat, jak a kam směřovat své první kroky, jak vytvářet e-learningový kurz včetně zápisu studentů kurzu a jejich rozdělení do skupin. Pokročilí uživatelé zde najdou návod jak, zobrazit materiály pouze určitým skupinám, a příklady využití skupin obecně.
Třetí kapitola hovoří o možnostech tvorby studijního materiálu, tzn. stránky, URL adresy, souboru a dalších. Z pokročilých témat je zde uveden postup vytvoření knihy, přednášky a dokonce i práce s balíčky SCORM/IMS či jinými externími nástroji. Opravdu komplexní popis situace s řadou názorných příkladů a rad.
Kapitola 4 se zaměřila na komunikaci mezi studentem a učitelem, ať už prostřednictvím diskuzního fóra, chatu, ankety, blogu, průzkumu a dotazníku. Kromě toho všeho zde najdete i příklad instalace a použití Quickmailu pro snadné zasílání zpráv. Samozřejmě uvedený výčet není kompletní a popis v knize je doslova vyčerpávající.
Kapitola 5 se zabývá odevzdáváním úkolů od studentů. Autoři se přitom zabývají nahráváním souborů a workshopem. Workshop je oblíbené téma nejen ve školách; jak na něj, to je zde popsáno dopodrobna.
Kapitola 6 se jmenuje Rozvíjíme spolupráci a jsou zde zmíněny možnosti vytváření slovníku, databáze a wiki. Najdete zde i takové věci, jako je import/export dat slovníku a databáze, význam a příklady jejich použití atd.
Kapitola 7 opět dopodrobna popisuje možnosti testování. Tzn. vytváření testových úloh, vytváření a hodnocení testů samotných. Je to důležité téma a proto je pěkně a podrobně popsané.
Kapitola 8 s názvem Sledujeme aktivitu a pokrok studenta se zaměřila na podmínky přístupu k činnostem a studijním materiálům (nejprve je nutno provést A, pak B a nakonec udělat test C). Rozebrány jsou také možnosti známkování včetně vytváření vlastních hodnotících škál a sledování podmínek absolvování kurzu a jeho ukončení.
Protože se jedná o kompletního průvodce Moodlem, je zbytek věnován administraci Moodle. Kapitola 9 rozebírá instalaci, aktualizaci a údržbu systému, možnosti vytváření kurzu a žádosti o jeho založení, zálohování a aktualizace a mnohé další.
Kapitola 10 je věnovaná správě uživatelé a rolí. Je zde popsán význam předdefinovaných rolí Moodle i možnosti jejich úprav. Rozebrány jsou také možnosti importu uživatelů, externích zdrojů uživatelů a hromadné operace s nimi.
Kapitola 11 popisuje možnosti nastavení a přizpůsobení vzhledu, možnosti vložení vlastního HTML kódu a další. Tato kapitola by sice mohla být podrobnější, ale to by již bylo na úrovni vývojáře Moodle a ne běžného uživatele či správce systému.
Kapitola 12 je poslední kapitolou a je zaměřena na moduly, filtry, repozitáře, portfolia (novinka posledních verzí) a další věci s tím spojené. Opravdu zajímavé čtení o tom, co Moodle všechno dokáže.
Mínusy a negativa
Něco jsem nepochopil, přestože jsem se k tomu vrátil opakovaně. Stejně nejasné to ale bylo i v samotném Moodlu, takže těžko říct, zda to byla moje chyba nebo chyba někde jinde. Nakonec jediné, co mi tam chybělo, byly novinky nedávno vydané verze Moodle 2.5 a z toho logicky vyplývající neaktuálnost textu takové tištěné knihy, která popisuje práci s verzí 2.3.
Moodle je živý systém, který se neustále mění a s tím se nedá nic dělat. I tak bych aktuálnost obsažených informací hodnotil na výbornou a tímto odstavcem jsem vlastně chtěl jenom ukázat, že se vám ty mínusy a negativa budou hledat jen velmi velmi těžko.
Kniha, která drží slovo
Na obalu knihy si můžete přečíst tato líbivá hesla:
- od úplných základů až po dokonalý výukový kurz
- studijní obsah, diskuze, chat, průzkumy, wiki, testy
- administrace a implementace e-learningového systému
- názorné rady, tipy a návody
Ač jsem byl nejprve dost nedůvěřivý, nakonec musím konstatovat, že co kniha slibuje, to plní. Nejen, že se jedná o obsáhlý manuál pro pokročilého uživatele, ale stejně tak kniha plní účel názorné ukázky toho, co lze v Moodlu provést, spolu s ukázkami, příklady a postupy jak to docílit. Z tohoto pohledu bych mohl knihu doporučit i naprostému začátečníkovi, který se spolu s touto knihou a nezbytným nadšením rázem stane odborníkem v dané problematice.
Pokročilý uživatel či odborník naopak určitě ocení obsáhlost, přehlednost, komplexnost i názornost uvedených příkladů. Z textu je jasně vidět, že ho vytvářel odborník, které dané věci rozumí a také jí umí vysvětlit a díky tomu došlo ke kombinaci manuálu či kompletního průvodce s učebnicí, z které se skutečně něco naučíte.
Na knize se v pozitivním slova smyslu podepsalo to, že jí vytvořil hned kolektiv autorů, kteří se v dané problematice pohybují a rozumí jí. Autoři jsou zkušení pedagogové a odborníci na e-learning, což je na kvalitě textu hodně znát. Jsem přesvědčen o tom, že pokud by za knihou stál jeden (ať sebelepší odborník), nebyl by výsledek tak dobrý jako v tomto případě, kdy se odborníků sešlo hned několik. Sám Moodle používám i školím delší dobu a zatím jsem nenarazil na tak kvalitní materiál k této problematice, samozřejmě vyjma Karet rychlé nápovědy Moodle, na jejichž vytvoření jsem se podílel. ;-)
Moodle Kompletní průvodce tvorbou správou elektronických kurzů
Autor: Martin Drlík, Peter Švec, Jozef Kapusta, Miroslava Mesárošová
EAN: 9788025137598
Počet stran: 344 stran
Formát: 167×225 mm - brožovaná lepená
Nakladatelstvi: COMPUTER PRESS
Jazyk vydání: čeština
Datum vydání: 15.05.2013