přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal

Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal

ubuntu_nove.png

Po půl roce tu máme další vydání Ubuntu s označením Natty Narwhal. Kvůli novému rozhraní Unity je asi kontroverznější než kdy jindy. Pro některé představuje začátek konce Ubuntu, jiní zase oceňují inovace a vidí v něm budoucnost. Mimo něj se můžete těšit na další novinky v Centru softwaru a nové výchozí aplikace.


Seznámení

Samotné Ubuntu asi netřeba představovat, jedná se o nejpopulárnější linuxovou distribuci. Nová verze Ubuntu 11.04 má označení Natty Narwhal, což je v překladu něco jako šikovný narval. Z nového Ubuntu opět bude vycházet celá řada odnoží, z těch nejznámějších například Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu nebo Edubuntu, ale v tomto článku se podíváme čistě na hlavní variantu s GNOME.

Instalace

Instalátor se dočkal mnoha změn v minulé verzi, takže teď je jich poskrovnu. Po spuštění se vás Ubuntu 11.04 zeptá, zda si chcete systém vyzkoušet, nebo se rovnou pustíte do instalace.

Vyzkoušet, nebo rovnou nainstalovat? Vyzkoušet, nebo rovnou nainstalovat?

Pokud zvolíte druhou možnost, čeká vás volba místa, kam se má Ubuntu nainstalovat, nastavení jazyka, časové zóny, profilu uživatele atd. Od minulé verze také rovnou můžete vybrat stažení aktualizací a proprietárních balíčků (např. Flash Player). Novinkou této verze je zjednodušená nabídka pro výběr místa na disku. Pokud vám nebude stačit, samozřejmě se můžete proklikat až na rozdělování disku pro pokročilé. Na Ubuntu.cz najdete přehled dalších postupů, jak na nové Ubuntu 11.04 přejít.

Zjednodušená nabídka pro výběr umístění Zjednodušená nabídka pro výběr umístění

Rozhraní Unity

Nové rozhraní Unity je bezesporu to, co všechny zajímá nejvíc a co dost možná rozhodne o úspěchu či neúspěchu nového Ubuntu. Unity vlastně není úplně nové, dříve už si velebilo v netbookové edici. Ale od té doby ušlo velký kus cesty a hodně se změnilo. Pro začátek bychom si měli ujasnit, co to vlastně Unity je. Nenechte se zmást – Ubuntu samozřejmě stále používá grafické prostředí GNOME (konkrétně verzi 2.32), Unity je „pouze“ plugin do správce oken Compiz, který je známý hlavně nepřeberným množstvím grafických efektů. Vojta Trefný (předseda Ubuntu v České republice) pro nás napsal miniseriál o Unity, proto se nebudu tolik věnovat samotnému popisu rozhraní, ale spíš tomu, co se mi líbilo a k čemu mám výhrady.

Více o historii prostředí Unity se dozvíte v článku Unity: Pohled do historie.

Unity Unity

Panel

Nahoře najdete panel, který sice vypadá jako standardní GNOME Panel, ale není to on. Unity obsahuje pouze tento jeden panel a nedovoluje měnit jeho pozici ani přidávat další. Najdete na něm známé položky jako čas a datum nebo indikátory zvuku, sítě a napájení. O jejich složení ale moc nemůžete rozhodovat. Pokud jste si na GNOME Panel rádi přidávali vlastní applety, tady to nepůjde. Některé populární applety už jsou ale upraveny do podoby pro Unity a časem jistě budou přibývat. Ale pokud jste zvyklí používat mnoho appletů, zatím vám v Unity budou chybět.

Systémové indikátory a upravený applet pro Dropbox Systémové indikátory a upravený applet pro Dropbox

Dále je panel zajímavý tím, že funguje jako tzv. Global menu (můžete znát z Mac OS X). Z oken aplikací zmizela klasická nabídka (Soubor, Nástroje, Nápověda...) a nyní ji najdete právě v horním panelu. A pokud máte okno maximalizované, do horního panelu se přemístí také tlačítka pro ovládání okna a jeho název. Pokud nepoužíváte více oken naráz na jedné ploše, je toto chování příjemné a uvolňuje místo na obrazovce.

Global menu Global menu

Launcher

Launcher je v podstatě obdoba oblíbeného doku. Liší se hlavně tím, že je umístěn vertikálně nalevo a jeho pozici nelze změnit. Najdete na něm všechny spuštěné aplikace a zástupce aplikací, které jste si na Launcher „přišpendlili“. Na tom asi není co vysvětlovat. Zajímavější je, že se na něm objevují také zástupci připojených disků a úložných zařízení. A po kliknutí na ně pravým tlačítkem myši v nabídce uvidíte i možnost bezpečně odebrat disk. Užitečné.

Launcher – bezpečné odebrání mp3 přehrávače Launcher – bezpečné odebrání mp3 přehrávače

Dash

Na Launcheru najdete také tlačítka pro otevření Dashe. Dashe jsou v podstatě dva, jeden prohledává aplikace a druhý adresáře a soubory. Napíšete do něj, co chcete najít, a Dash vám to bleskurychle zprostředkuje. Dash pro aplikace jsem si oblíbil mnohem více než Dash pro adresáře a soubory. Stačí stisknout klávesu [Super] (většinou klávesa s logem Windows), zobrazí se Dash s nabídkou aplikací a už je můžete prohledávat. Pokud například do vyhledávacího pole napíšete „přehrávač“, najde nejen nainstalované přehrávače, ale i přehrávače dostupné v repozitářích. Důležité je, že se v Dashi můžete pohodlně pohybovat klávesnicí. V tomhle je Unity mnohem přívětivější než například klasická nabídka GNOME 2. Ke kýženým aplikacím se dostanete v mžiku.

Dash – aplikace Dash – aplikace

Dash – soubory Dash – soubory

Více o chování a ovládání Unity se dozvíte v článku Vlastnosti prostředí Unity.

(Ne)přizpůsobitelnost Unity

Nemáte prakticky žádnou možnost, jak si Unity přizpůsobit k obrazu svému. Z hlediska mnoha uživatelů to určitě bude překážka, ale Canonical se prostě snaží, aby vám systém vyhovoval už v základním sestavení a nic jste nemuseli upravovat. Přesto Unity můžete lehce upravit, ale tato možnost je dost schovaná. Jak už jsem napsal, Unity je plugin do Compizu, takže budete potřebovat Manažer nastavení Compizu (compizconfig-settings-manager). V něm si najdete položku Ubuntu Unity Plugin a můžete upravovat. Možností nastavení není mnoho, ale buďme rádi aspoň za to. Většina možností se týká klávesových zkratek a chování Launcheru. Dovolil bych si doporučit jednu změnu, a to snížit hodnotu u Launcher icon size (velikost ikon v Launcheru). Ve výchozím nastavení je Launcher velmi rozměrný a zabírá zbytečně mnoho místa.

Manažer nastavení Compizu Manažer nastavení Compizu

Další nedostatky Unity najdete v článku Kritika Unity.

Celkové dojmy z používání Unity

Hlavní předností Unity je, že uvolňuje mnoho prostoru na obrazovce, dává prostor samotnému obsahu a nevyrušuje zbytečnými nabídkami. Pokud nemáte potřebu často přepínat okna a pracovat s mnoha okny najednou, dost možná budete spokojeni. Takových uživatelů asi přibývá, protože čím dál více činností provádíme v prostředí prohlížeče. Ale pokud je tomu u vás přesně naopak, Unity byste se zatím měli vyhnout, nic nezískáte. Přepínání oken trvá delší dobu než u GNOME Panelu. Zvláště pokud přepínáte mezi několika okny jedné aplikace. Unity také obsahuje oblíbené virtuální plochy, ale opět – jsou čtyři a jejich počet nelze měnit. Vyzdvihnout si zaslouží možnost ovládat v podstatě celý systém pouze klávesnicí. S pomocí klávesnice se bez problémů můžete pohybovat jak v Dashi, tak pracovat s Launcherem. Více se o klávesových zkratkách dozvíte ve výše odkázaných článcích nebo si můžete nastavit šikovnou tapetu s jejich přehledem.

Unity dává co nejvíce prostoru obsahu Unity dává co nejvíce prostoru obsahu

Protože Unity zakládá na Compizu, nerozběhnete ho bez grafické akcelerace. Ve většině případů proto budete potřebovat doinstalovat proprietární ovladače grafických karet. Takže se může stát, že při prvním spuštění vás Ubuntu přivítá GNOME Panelem, ale až nainstalujete ovladače, aktivuje se Unity. S tím souvisí další podstatná věc – hardwarová náročnost. Na novém počítači zřejmě nepoznáte rychlostní rozdíl mezi GNOME Panelem a Unity. Ale podle ohlasů uživatelů je na starších či slabších počítačích (kupříkladu netbooky) už rozdíl znát a Unity je pomalejší. Mnoho uživatelů také tvrdí, že je Unity stále nestabilní. Z vlastní zkušenosti to ale nemohu potvrdit, v druhé betaverzi už jsem se nesetkal s žádnými zásadními chybami, maximálně se občas „zapomněl“ schovat Launcher apod.

Přepínání virtuálních ploch Přepínání virtuálních ploch

Unity jsem používal jako hlavní rozhraní téměř měsíc. Ze začátku jsem byl skeptický, ale poměrně rychle jsem si na něj zvykl. Používá se lépe, než by se na první pohled mohlo zdát. Myslím, že Unity je poměrně promyšlený a nápaditý koncept, ne jenom pokus. Je vidět, že nad ním designeři strávili hodně času a i na první pohled zvláštní změny mají svou logiku. Ale jak jsem psal – Unity rozhodně nesedne každému a zatím ani zdaleka není stoprocentní. Navzdory tomu věřím, že má budoucnost a jsem zvědav na setkání s Ubuntu 11.10.

GNOME Panel to jistí

Ať už si o Unity myslíte cokoliv, bylo by hloupé kvůli němu odsoudit celé Ubuntu 11.04. Stále ještě totiž můžete bez problémů používat klasický GNOME Panel. Stačí ho zvolit v nabídce prostředí na přihlašovací obrazovce. A pokud nemůžete použít grafickou akceleraci, dokonce k němu budete odsouzeni, protože Unity 2D je teprve ve vývoji. Každopádně v příští verzi 11.10 už nebude ani GNOME Panel, ani nový GNOME Shell. Zařazení GNOME Panelu je určitě správný krok, bez jeho přítomnosti bych na Unity musel být přísnější. Takže v novém Ubuntu můžete klidně používat staré osvědčené GNOME a k Unity si odskočit, až budete mít trochu volného času a chuť vyzkoušet něco nového.

Starý dobrý GNOME Panel Starý dobrý GNOME Panel

Centrum softwaru

Centrum softwaru se s každou novou verzí Ubuntu dočká několika dalších zajímavých vylepšení. Nejinak tomu je i v Ubuntu 11.04.

Centrum softwaru Centrum softwaru

Hodnocení a komentáře

Hlavní novinkou je možnost hodnotit a komentovat aplikace, tak jak to znáte třeba z Android Marketu. Pro hodnocení aplikací se musíte přihlásit a hodnocenou aplikaci musíte mít nainstalovanou. Můžete použít údaje, kterými se přihlašujete např. do Launchpadu nebo Ubuntu One. Pokud tam nemáte účet, vytvoříte si ho s průvodcem. Dále už vás asi nic nepřekvapí, zkrátka napíšete krátkou recenzi, přidáte hvězdičkové hodnocení (1 – 5 hvězdiček, čím více, tím lépe) a odešlete. Je trochu škoda, že nelze hodnotit jen hvězdičkami, vždy musíte napsat i nějaký text. Jednotlivé komentáře potom můžete hodnotit jako přínosné či nepřínosné, přičemž jejich „skóre“ následně určuje jejich pořadí.

Dialog pro vložení hodnocení Dialog pro vložení hodnocení

Možná vás překvapí, že u aplikací zatím najdete jen velmi málo komentářů. Je to proto, že se třídí podle jazyka prostředí. Pokud máte Ubuntu v češtině, uvidíte jen komentáře uživatelů, kteří také používají Ubuntu s českou lokalizací. Proto je dobré si uvědomit, ve kterém jazyce máte prostředí a v něm také psát komentáře. Celkově je systém hodnocení povedený. Aby ne, v podstatě aplikuje staré osvědčené postupy.

Výpis komentářů (Ubuntu v angličtině) Výpis komentářů (Ubuntu v angličtině)

Vyzkoušejte aplikace před instalací

Natty Narwhal nabízí i poměrně unikátní možnost vyzkoušet si aplikaci bez toho, abyste ji museli nainstalovat. V základu tuto možnost nenajdete, pro její „aktivaci“ si musíte nainstalovat balíček qtnx. QTNX je klient vzdálené plochy a zkušenější už zřejmě tuší, jak to bude fungovat. V profilu aplikace v Centru softwaru kliknete na tlačítko Vyzkoušet před instalací, na serveru se spustí nová instance a k vám už se přenáší jen obraz přes vzdálenou plochu. V současné době trvá nastartování aplikace a připojení k serveru zhruba deset sekund. Ale je možné, že až tato možnost bude využívanější, bude to déle.

Tenhle GIMP je nějaký zvláštní – běží na vzdáleném serveru Tenhle GIMP je nějaký zvláštní – běží na vzdáleném serveru

Výchozí aplikace

Hudba: Banshee nahradilo Rhythmbox

Své si odsloužil hudební přehrávač Rhythmbox a byl nahrazen Banshee. Oba přehrávače jsou si celkem podobné, jako koneckonců většina GTK přehrávačů, ale Banshee je progresivnější a má lepší vyhlídky do budoucna. Jedná se tedy o podobnou změnu, jako když kdysi „kecálek“ Empathy nahradil Pidgina. Problémem může být snad jen fakt, že je Banshee vytvořené ve frameworku Mono, který někteří uživatelé z politických důvodů nemají rádi. V Banshee už jsou integrovány tři obchody s digitální hudbou: Výchozí Ubuntu One Music Store (7digital) a volitelně také Amazon Mp3 Store a eMusic.

Nováček v Ubuntu – hudební přehrávač Banshee Nováček v Ubuntu – hudební přehrávač Banshee

Web: Nový Firefox 4.0

Dále v nabídce aplikací najdete nový Mozilla Firefox 4.0. Už se sice diskutovalo, zda ho nenahradí stále oblíbenější Google Chrome, ale Firefox prozatím svou pozici obhájil. Čtvrtá verze Firefoxu přináší hodně novinek, jen ve stručnosti například jednodušší rozhraní, zrychlení, podporu nových technologií (HTML5, WebGL, WebM...), možnost synchronizace uživatelských dat, chytřejší adresní řádek nebo nový správce rozšíření.

Mozilla Firefox 4.0 s jednodušším rozhraním Mozilla Firefox 4.0 s jednodušším rozhraním

Kancelář: „Svobodnější“ LibreOffice místo OpenOffice.org

Asi jste zaregistrovali spor Oraclu s komunitou kvůli kancelářskému balíku OpenOffice.org. Nakonec to dopadlo tak, že „vzbouřenci“ založili odnož LibreOffice. LibreOffice poté přijalo za své mnoho distribucí a ani Ubuntu není výjimkou. Natty Narwhal obsahuje LibreOffice ve verzi 3.3. Pokud jste byli zvyklí na OpenOffice.org, nemusíte se ničeho obávat, LibreOffice se zatím liší pouze v detailech.

LibreOffice 3.3 (po uživatelských úpravách) LibreOffice 3.3 (po uživatelských úpravách)

Synchronizace: Ubuntu One v novém kabátku

Synchronizační služba Ubuntu One se dočkala nového rozhraní. To je vcelku povedené a myslím, že se v něm vyzná i nováček. Slova už asi netřeba, podívejte se na obrázek.

Klient Ubuntu One má nové rozhraní Klient Ubuntu One má nové rozhraní

Další novinky

„Inteligentní“ posuvníky

Nové Ubuntu dále přináší přepracované posuvníky. U okraje okna se stále zobrazuje tenká čára, která indikuje, na jaké pozici aktuálně jste. Samotné posuvníky se ale zobrazí až při najetí k okraji. Tohle je malá změna, která – troufám si říct - potěší téměř všechny. Přestože na první pohled možná vypadá krkolomně, zvykl jsem si velmi rychle. Bohužel nové posuvníky ještě nepodporují všechny aplikace. Že je nenajdete u aplikací v Javě je pochopitelné, ale u Firefoxu nebo LibreOffice to zamrzí. Chování posuvníků nejlépe vysvětlí video přímo od vývojářů.

Nové „inteligentní“ posuvníky

Ovládací centrum

Kvůli absenci nabídky GNOME v Unity bylo třeba vymyslet jiný způsob, jak přistupovat k nastavení systému. Nakonec došlo na Ovládací centrum, které už jste mohli vidět v jiných distribucích. Dostanete se k němu kliknutím na tlačítko pro vypnutí počítače v pravém horním rohu a zvolením položky Systémová nastavení. Toto umístění není zrovna ideální, samotnému mi trvalo dlouho, než jsem ho objevil. Ale nutno dodat, že jednotlivá nastavení můžete vyhledat také přes Dash.

Ovládací centrum Ovládací centrum

Nejhorší vydání? Houby!

Už dlouho před vydáním mnoho lidí vyhlašovalo, že Ubuntu 11.04 bude nejhorším vydáním v historii. Ale není tomu tak. Rozhraní Unity se velmi těžko hodnotí a dojmy z něj se asi budou lišit uživatel od uživatele. Pravděpodobně by se mu měli vyhnout majitelé slabších počítačů a ti, kteří neustále přepínají okna. Ačkoliv se mi samotný koncept kladoucí důraz na obsah líbí, stále je v Unity mnoho drobností, které je třeba dořešit. Proto bylo zachování GNOME Panelu jedinou možnou volbou.

Dále potěší novinky v Centru softwaru. Možnost vyzkoušet aplikace před instalací je užitečná a je škoda, že se jí Ubuntu více nechlubí. Z výchozích aplikací potom zaujme hlavně nový Mozilla Firefox 4.0. Natty Narwhal není pouze o Unity, ale je především o něm. Pokud jej ani nechcete vyzkoušet, nemáte tolik důvodů pro upgrade. Na druhou stranu do samotného GNOME už se moc nezasahovalo, takže by mělo být slušně stabilní a nemělo by vám po upgradu dělat problémy. Všechna pro a proti už si musíte zvážit sami. Ubuntu 11.04 je jednou nohou v budoucnosti (Unity), ale druhou nohou stále v minulosti (GNOME Panel). Takže si na své přijdou pokrokoví i konzervativní uživatelé. Skutečný zlom zřejmě přijde až za půl roku.

Nahoru

Příspěvky

Miroslav Hrončok Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Miro Hrončok 28. 04. 2011, 00:08:41
Odpovědět  Odkaz 
Ty předváděné aplikace jsou vždy anglicky? Jde to u všech balíčků v repozitáři?
Roman Bořánek Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Roman Bořánek 28. 04. 2011, 00:34:14
Odpovědět  Odkaz 
Ani mě nenapadlo nějak se na to soustředit, ale myslím, že jsou vždy anglicky. A nejde to u úplně všech aplikací, ale u velké většiny ano.
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Štefan Miklošovič 28. 04. 2011, 00:13:44
Odpovědět  Odkaz 
Pekna recenzia, pacia sa mi tie inteligentne posuvniky, usetria trochu miesta, aj vzdialene vyskusanie programov pred instalaciou sa vela krat hodi.
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Jedlička 28. 04. 2011, 03:21:25
Odpovědět  Odkaz 
Unity pro mě osobně znamená přechod na KDE, později možná na Gnome Shell. Věřím že normálním uživatelům bude Unity vyhovovat, ale pro mě jako člověka co potřebuje opravdu s PC pracovat je to nepoužitelné. Na netbooku, nebo s něčím co má dotykáč ano, jinak ne.
Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Kexo 28. 04. 2011, 17:48:43
Odpovědět  Odkaz 
U nas tak isto ... a aj na dalsich 100PC ktore spravujeme .... bud KDE alebo XFCE.

Nemam chut ani naladu sa s tym vôbec zaoberat. Ak by som si ju aj nasiel tak je tu financny problem. Neviem kto mi preplati aby som naucil 100 ludi robit s Unity alebo Gnome Shell. Dame im KDE alebo XFCE a bude to fungovat tak ako doteraz.

Doteraz to vseci odmietli takze u nas Unity a Gnome shell urcite neuspel.

Sme firma ktora predava PC a spravuje pocitace vo firmach. Zijeme len z toho ze dokazeme ponuknut zakaznikovi alternativu oproti Windowsu ... Tym zakaznik nic neplati ... vsetko softver ma zadarmo a usetri dost vela penazi. VDAKA TOMUTO SME SA PRESADILI....

Unity a Gnome Shell by nas polozilo na kolena nakolko zakladna podmienka je aby na tom ludia vedeli pracovat ihnet po presedlani z Windowsu. TOTO SU POZIADAVKY ZAKAZNIKOV !!!!
Re:Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
bfu 18. 05. 2011, 12:28:16
Odpovědět  Odkaz 
Velmi pěkný článek, děkuju! Jinak já nevím. Už mi příjde, že je kolem toho všeho v diskuzích trošku moc emocí.

Máte tady Xfce, KDE, min. 10 kvatlitních lehkých okeních manažerů, 5 panelů a 5 správců plochy, že si z toho poměrně snadno můžete vykouzlit desktop jaký se vám líbí. (Dělal jsem to tak. - Repozitáře a v nich připravené balíčky, jsou jedním z těch důvodů, proč mám rád Ubuntu. - Obecně.)

Unity jsem ze zvědavosti testoval, jelo to normálně, je to velmi zajímavé, pro OBYČEJNÉ lidi to může být lákavé a spíše oceňuji přístup udělat to jiné (budiž podobné OSX) než dělat to jako widle. Pár věcí by mi na tom asi při denním používání vadilo a vadily by mi asi i na Macu, ale považuju to spíše za povedené a nevyšiluju z toho.

Mám "své" oblíbené a rychlé Xfce a to tak perfektně vyladěné (vzhled a rozvržení prostředí - blízké původnímu Gnome, bez zbytečných šaškáren) a s takovými nástroji, že pracovat s tím je radost a doslova potěšení.

Prostě pohoda a opravdu nechápu tu davovou hysterii. :o)
Re:Re:Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
bfu 18. 05. 2011, 12:30:29
Odpovědět  Odkaz 
Nějak jsem se uklepnul. - Neměla to být ani tak reakce na příspěvěk výše jako spíše obecný plk do diskuze.
Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
hariprasad 8. 07. 2011, 10:32:31
Odpovědět  Odkaz 
Nemusíte, při přihlašování stačí vybrat Ubuntu Classical (po rozkliknutí řádku pro heslo) a jste zpátky v klasickém Gnome2. Odvažuji se tvrdit, že to Canonical jen tak brzo nezruší.
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
hicparta 28. 04. 2011, 07:45:24
Odpovědět  Odkaz 
Jak se chova skype? Bude jeho ikona v hornim panelu?
Vojtěch Trefný Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Vojtěch Trefný 28. 04. 2011, 07:47:16
Odpovědět  Odkaz 
Bude, Skype má pro systray výjimku.
Re:Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
hicparta 28. 04. 2011, 07:49:12
Odpovědět  Odkaz 
Dik za odpoved. A jeste jedna otazka. Bude nahore i rozlozeni klavesnice resp. moznost si tam dat vlajecku?
Vojtěch Trefný Re:Re:Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Vojtěch Trefný 28. 04. 2011, 07:51:21
Odpovědět  Odkaz 
Přepínač klávesnice je, automaticky se zobrazí při více jak jednom vybraném rozložení a umožní přepínat. Vlaječka podle mě nepůjde.
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
hicparta 28. 04. 2011, 07:54:57
Odpovědět  Odkaz 
Vrrrr . Ja chci vlajecky. :) No nic i tak dik za odpoved
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
paja 28. 04. 2011, 08:05:19
Odpovědět  Odkaz 
Z těch obrázků mi přijde, že Ubuntu je optimalizované pro leváky. Všechny ovládací prvky jsou nalevo a některá podle slov recenzenta ani nejdou přesunout. Na druhou stranu do toho nesedí posuvníky vpravo.
Roman Bořánek Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Roman Bořánek 28. 04. 2011, 10:20:07
Odpovědět  Odkaz 
Už jsem to psal v komentáři k jinému článku: Mně to právě přijde vhodné pro praváky, protože když chci najet na Launcher, tak jedu rukou a myší k sobě (k tělu), což je alespoň pro mě mnohem přirozenější, než jet od sebe.
Re:Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
hicparta 28. 04. 2011, 19:13:15
Odpovědět  Odkaz 
Souhlasim. Uz davno jsem si vsiml, ze nevedomky "parkuju" kurzor mysi na leve strane monitoru a to jsem pravak.
František Bártík Mono
František Bártík 28. 04. 2011, 08:20:17
Odpovědět  Odkaz 
Cituji: "Problémem může být snad jen fakt, že je Banshee vytvořené ve frameworku Mono, který někteří uživatelé z politických důvodů nemají rádi." To je docela eufemismus. Příčinou odporu proti Monu jsou jeho objektivní nedostatky jako například:

1. Mono je založenno na duševním vlastnictví Microsoftu, kdy související práva jsou kdykoli Microsoftem soudně vymahatelené. (Podle speciální dohody mezi Microsoftem a Novellem se tato hrozba netýká pouze klientů Novellu.)
2. Mono má extrémní nároky. Např. prostým přepsáním Tomboye z Mona do C++ (port označen jako GNote) se snížily nároky na paměť a CPU na třetinu.
3. Mono zabírá na instalačním médiu přes 50 MB. Přechodem ke srovnatelným produktům bez exotické Mono závislosti by se ušetřilo téměř 10% instalačního média.
4. Mono není dokončeno. Zdaleka neimplementuje celou originální platformu.
Re:Mono
Ondřej Profant 28. 04. 2011, 10:58:09
Odpovědět  Odkaz 
Kecy. Tyto problémy mohou zajímat nějaké primitivní národy za oceánem, které jsou ochotny patentovat "vypnutí OS", nikoliv zbytek světa. Přestaňte žít v USA. Ve zbytku světa s tím není problém a pokud by měl být tak je něco velmi, ale velmi špatně. (voz hra najdi 10 rozdílů oproti Jave).

Mono mi subjektivně přijde rychlejší než Java (no flame, zkušenost). Aplikace v něm jsou relativně malé, čili pokud se na platformě postaví aplikace, tak platíš za platformu, ale aplikace jsou menší a dobře přenositelné (což třeba u c++ je kvalita přenositelnosti dosti mizerná). Navíc je kód srozumitelnější většímu počtu lidí (a kvalitněji), čili pro OSS výhoda - viz raketový nástup Javy a Pythonu oproti klasickým jazykům.

Všechno se vyvíjí. Mono implementuje důležitou část. Neimplementuje zatím největší zvěrstva z .NET 4 a věci, co jsou obsolete. A také WPF, ale tak bez toho se dá obejít.

IMHO je absolutní hloupost bojovat proti Monu na desktopu. Naopak bychom měli být rádi, že se zas šíří něco, co nám dovolí lehce konvertovat věci z dalších platforem. Patentové a obdobné spory jsou fraška. Rychlost na desktopu není kritická.

A funguje to i naopak. Psal jsem něco v Monu a poté jsem tu jednu binárku poslal lidem z Win a chodila jim přesně tak jako mě na Linuxu. Tomu říkám multiplatformnost. Jasně, že Java je to samé, ale soutěž není na škodu.
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Filip 28. 04. 2011, 09:39:32
Odpovědět  Odkaz 
Ahoj kdy bude na stránce ubuntu ke stažení ta nová verze.
Vojtěch Trefný Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Vojtěch Trefný 28. 04. 2011, 09:50:06
Odpovědět  Odkaz 
Až vyjde, tak bude :-)

Vydání bývá obvykle oznamováno mezi druhou a pátou odpolední našeho času. Chvíli také trvá, než se nové obrazy rozkopírují na všechny zrcadla.
rionka Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
rionka 28. 04. 2011, 10:33:35
Odpovědět  Odkaz 
OK, Unity se mi stále nelíbí, i když uznávám, že má pár šikovných vlastností a bude dobře sladěné. Jako celek pro MĚ prostě ne (přílišná orientace na maximalizující uživatele a nemožnost znásilnit si to podle svého vkusu). Přesto je to pěkná a pozitivní recenze, je vidět, že autora to "chytlo". Dobrá práce.
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
liborr 28. 04. 2011, 13:20:59
Odpovědět  Odkaz 
No ja teda nezkousel nove unity(to zavrhuju uz od minule verze), ale nedalo mi nezkusit ciste gnome3. S hodne velkym usilim by se na to dalo zvyknout, ovsem moznosti nastaveni jsou jen jakymsi velmi chudym pribuznym oproti gnome2. Rozhodne nepotrebuju milion voleb jako v KDE, ale tech par gnome3 prepinacu mi pripadne jako nejaky nepovedeny vtipek. Bohuzel toto zustava i po prepnuti na klasicky gnome panel. Vcera jsem si v virtualboxu hral s kubuntu 11.04 a musim rict, ze KDE4 uz je vcelku ok a dokazu si predstavit fungovani na tomto desktopu. Skoda jen vetsich naroku na PC. Protoze jsem ale spise priznivce gtk platformy, videl bych to na xfce - to je precijen "byvalemu" gnome nejbliz. Bohuzel xubuntu je oproti ostatnim distribucim s xfce ponekud nabubrele. Uvidime, co prinese cas, na netbooku mam k spokojenosti nahozeny debian stable s gnome2. Budu ale muset resit desktopovy pc. Gnome 3 i kde bude za rok zase o kus dal, takze pockame...
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Martin London 28. 04. 2011, 13:52:51
Odpovědět  Odkaz 
preco ta vychodzia tema vyzera graficky akokeby bola pre dvojrocne deti?
Niet nad KDE 4.5...maximalne cool profi vzhlad...
Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Debian Squeeze 28. 04. 2011, 14:25:16
Odpovědět  Odkaz 
Souhlasim s nazorem na KDE... :-)

A jeste jeden nazor, protoze uz se mi zveda adrenalin, porad cist ty kydy na KDE jak z*re moc CPU a jine nesmysly :-(
Vetsina negativ kolem KDE se tyka UBUNTU na nem odvozenych radoby dister, vcetne Mintu ! :-(

Priklad z me praxe:

po nainstalovani Kubuntu nebo Mint s KDE, lehkem 'odladeni' aplikaci, ktere nepotrebuji, vzdy mi to z RAM ukouslo kolem 300-350 MB a prubezne rostlo :-(

U Debian Squeeze, take s KDE, u toho sameho PC, se nestacim divit - ukousne mi to pouze 200 MB !!!!
A prubezne, kdyz na PC delam, tak treba kdyz mam FF spusteny s nekolika desitkama tabs :), ano, z RAM mi to ukousne vic, ale po chvili nedelani, RAM se opet uvolni, sama a v poho.
Kdyz ukoncim FF, spadne (uvolni se) to o5 na tech 200-230 MB !!!

U Mintu nebo Ubuntu to nehrozi, trochu RAM se uvolnilo, ale pod 400 MB skoro nikdy, leda po restart-u 'X' :-\

At se klidne k tomu vyjadri 'odbornik' - aka -Linux guru. Ja jen pisi, s cim mam prakticke zkusenosti, at je to z jakychkoli duvodu, nemohu si pomoct, Debian je proste cool i s KDE ! :p

Takze, pak se skyta 9recnicky) dotaz - co safra mint&ubuntu grupa dela - pretuninguji to sve 'distro' a delaji veci slozitejsi, nez je potreba... :-\

Rikam - zlaty Debian ! A to mam starsi PC/desktop...
Re:Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Banananarama 28. 04. 2011, 16:10:13
Odpovědět  Odkaz 
Tak tak, prekvapive openSUSE 11.3 KDE byl system s nejmensimi naroky na RAM, jaky jsem zkousel (cca 150MB po bootu - distra jako Salix, Saline nebo Arch+Xfce od 170MB vys)
Re:Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Rovano 28. 04. 2011, 16:39:05
Odpovědět  Odkaz 
Nepovažuji se za odborníka na tuto problematiku, ale pokusím se Vám odpovědět.
Příčinou může být: 1) Jiné nastavení práce s pamětí.
2) Více programů, knihoven v paměti.
3) Paměť je od toho, aby se používala, takže paradoxně kldině na Debianu to může běžět pomaleji, protože se budou dodatečně načítat další věci do paměti. Statické, dynamické linkování Vám něco říká?

Stačí?
Re:Re:Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Debian Squeeze 28. 04. 2011, 16:53:45
Odpovědět  Odkaz 
Dekuji za odpoved...

...Statické, dynamické linkování Vám něco říká?

...i za sarkasmus, az takovej bl... zase nejsem ;)

Co se tyce rychlosti, nemohu rict, ze by Debian sq. byl pomalejsi.
Pro me je vsak dulezite mit obsazeno RAM tolik, kolik je skutecne potreba, ne, ze se "nic nedeje" (nic nedelam) a RAM je obsazena jak... :-\

Hry nehraji, u ostatnich aplikaci rychlost v poho.
IMHO pamet je od toho, aby byla vhodne a efektivne vyuzivana, a pokud jej potrebujete vic a nemate tucha, jak ji uvolnit (zejmena kdyz nic neprovadite), tak to cloveka dokaze pekne nastvat... :-)
Re:Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Petr Ježek 6. 05. 2011, 23:22:40
Odpovědět  Odkaz 
Mint měl zatím na Ubuntu založené pouze půlroční edice, Unity ani Gnome Shell ale používat nehodlá (konflikt s Mint vizí optimálního desktopu). Kromě toho Mint nabízí rollon edici založenou zcela ne Debian testing, kde rozhodně nehrozí žádná analogie s Ubuntu... Račte se příště trochu poinformovat, než něco plácnete :-)
Počet ploch lze měnit!
Tomáš Pelc 28. 04. 2011, 14:20:34
Odpovědět  Odkaz 
I v Unity lze pochopitelně měnit počet ploch. V Compiz manažeru je na to položka:

Obecné - Hlavní nastavení - Desktop Size

Jde nastavit počet ploch, jestli mají být v lajně, nebo nějak nad sebou apod.
Re:Počet ploch lze měnit!
Petr Ježek 6. 05. 2011, 23:28:00
Odpovědět  Odkaz 
Čím to je, že mi můj život s linuxem bez Copizu je tak nějak lepší? Proč asi má takový úspěch QNX všude tam, kde je rychlost a spolehlivost práce zákonem?
Zacina sa dost podobat Mac OS X
Pavel 28. 04. 2011, 15:11:35
Odpovědět  Odkaz 
Unity sa zacina dost podobat nas OS X (tlacitka vlavo, spolocny panel na menu, dashboard, prepinanie ploch, farba pozadia). Ako pol rocny uzivatel OS X si Unity urcite pozriem.
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Petr 28. 04. 2011, 17:28:10
Odpovědět  Odkaz 
Má smysl dávat Unity na netbook s procesorem Atom (+ 1 GB RAM)? Podle článku je možné usoudit, že systém bude pomalejší. Nebo se chystá upravená verze pro 9-10" netbooky?
Děkuji.
Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Tom 28. 04. 2011, 20:44:22
Odpovědět  Odkaz 
Ano, má.
Re:Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Petr Ježek 6. 05. 2011, 23:31:12
Odpovědět  Odkaz 
Ne, nemá. Více informací k němu poběží mnohem pomaleji a pro dispečera procesů náročněji... Příště by to chtělo argumenty :-)
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Bunak 28. 04. 2011, 22:49:31
Odpovědět  Odkaz 
Na live USB jsem doinstaloval unity2d takže mi chodí unity vždy, tak nějak to asi bude v 11.10. Necháme se překvapit. Ale ... pro práci, pokud máte puštěný firefox, email, eclipse, pidgina, a ještě nějaké další blbůstky, tak to unity rozhodně není. Jsem zvyklý přepínat programy a plochy klávesnicí, v recenzi je i zmíněno že se dá unity ovládat klávesnicí, ale tohužel trochu jinak než doposud. Tudíž první verdikt. Zkusím Mint popřípadě Ubuntu Gnome Remix :)
gnome,kde wtf ??
ssh123 1. 05. 2011, 18:34:59
Odpovědět  Odkaz 
fluxbox a mate pokoj :)
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Indig 1. 05. 2011, 20:43:29
Odpovědět  Odkaz 
Osobní názor na Unity: debakl. Jakýsi nechutný kompilát Linuxu a MACu, který nepřináší ani jednu dobrou věc zato obsahuje to špatné z obou. Tři dny jsem to zkoušel přemluvit k nějaké rozumné spolupráci, žel marně. Já nepotřebuju nějaké výmysly, já potřebuji aby byl můj systém použitelný pro práci. Resume: 11.04? Ano, ale jedině přepnuté do prostředí Classic.
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Michal K. 3. 05. 2011, 12:03:56
Odpovědět  Odkaz 
Dobrá recenzia, avšak našiel som malú chybu. Počet ploch nie je pevne stanovený, dá sa nastaviť v CCSM - General Options - Desktop Size.
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Lukáš Wolf /veredico 12. 05. 2011, 11:49:50
Odpovědět  Odkaz 
Zdravím Vás!
Recenze je opravdu velice dobře napsaná, jen bych dodal několik zajímavostí, které jsem zjistil a nevšiml jsem si, že by zde byly napsány.

Co se týče UNITY, tak systém zatěžuje jako blázen, já jsem zvyklí notebook požívat takřka 24 hodin denně a s 11.4 to opravdu nejde.
1, compiz vypadává (butony na min, max, zav, se ztratí a nezbývá nic jiného než restartovat compiz) [compiz --replace]
2, compiz zhruba po 5ti hodinách přepne do „úsporného“ režimu a zpomalí se veškeré načítání a přepínání oken.
3, mozzila 4 při otevření cca 5ti oken zamrzává. (opět díky UNITY)
Zkráceně řečeno, jsem si NN-11.4 překopal zpět na 10.10.
(Intel 2*2,6GHz, 16GB ram, Nvidia GF GT130M)

p.s. co se týče emulátoru WINE, tak na 11.4 funguje mnohem lépe než na starší verzi :-)
Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Milhouse 12. 05. 2011, 13:05:44
Odpovědět  Odkaz 
Nechápu, proč překopáváte systém zpět na 10.10, když se stačí přihlásit do normálního Gnome Classic. Unity lze také odinstalovat...
Re:Re:Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Stranger 2. 06. 2011, 21:22:37
Odpovědět  Odkaz 
Nejspíš proto, že se liší kernelem a xorg serverem.
ze preco
rs 6. 07. 2011, 07:49:25
Odpovědět  Odkaz 
napriklad preto ze mi nefunguje spustanie ikon cez "Miesta", takisto ako ponuky "Kos" a "ukazat desktop" - vlastne vacsina veci na gnome paneli. Tiez preto ze je nejako dokazeny windows manager, asi je to chyba v metacity ale napr. spustene video (cez vsetky prehravace) sa neda prekryt inou aplikaciou, dokonca sa neda zobrazit ani menu prehravaca -je vzdy navrchu, podobne sa spravaju aj ine programy - Celestia, hry ako supertuxkart. V ubuntu 10.10 ide vsetko OK.
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Kalows 17. 05. 2011, 17:48:58
Odpovědět  Odkaz 
Děkuji za přehlednou a srozumitelnou recenzi. Vyplývá mi z ní nutnost hledat jiné řešení, až nebudu spokojený s 10.04. V té mi už vadí GRUB2.
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Petr 3. 06. 2011, 17:30:52
Odpovědět  Odkaz 
Zdravím všechny. Přešel jsem z Win 7 a jsem spokojený.
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Jumperman 5. 07. 2011, 12:58:14
Odpovědět  Odkaz 
Mám Linux Mint 11 "Katya" a je daleko lepší než Ubuntu... :-)) Jj, zlatá Káťa... :-))
Recenze Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
Koubik 15. 04. 2012, 12:02:26
Odpovědět  Odkaz 
No, tak zas tak odvařenej z toho nejsem.... Do minulého týdne jsem měl v pohodě fungující 10.10. Pak jsem přešel na 11.04 a děs. Zaplať pánbůh za možnost starého Gnome... To by mi ale zas tak nevadilo... přece jen inovace je fajn. Ale to, že je tam na prd kernel a muj noťas mi nedokázal s novou baterkou šlapat bez sítě. To už bylo horší... To bych ještě taky kous... avizovaná 12.04, nebo i 11.10 by to měly řešit... Řek jsem si... počkám 10dní na 12.04... Já bych počkal... ale systém ne. Přestala chodit myš a po restartu z příkazového řádku (naivně jsem si myslel, že to vyřeším) už nejde vůbec. No a na instalaci prostě nemam teď čas... Zítra mam ukázat, co jsem sepsal.... Tak jsem nastartoval záložní, možná tady mnohými opovrhované XP, ale pro mě funkční alternativu operačního systému. Co k tomu dodat? Mě nevyhovuje.

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz