Základní softwarovou potřebou každé firmy jsou bezesporu nástroje pro komunikaci a sdílení informací. Mezi základní funkce tohoto typu patří odesílání a přijímání e-mailů, společné úložiště dat (ať už lokální, nebo vzdálené) a sdílené kalendáře. Doplňkovou službou bývá vlastní sociální síť nebo služba okamžité komunikace (instant messaging), a to nejčastěji prostřednictvím protokolu XMPP (známého spíše jako Jabber) nebo prostřednictvím IRC (více či méně veřejné diskusní konference postavené na principu okamžité komunikace).
Pokud je strategií společnosti používat v maximální míře open-source software, ať kvůli nízkým nákladům, legálnosti, škálovatelnosti, nebo jiným výhodám, v případě poptávky po komplexním řešení, kterým lze nahradit nebo alternovat funkce zaběhlého MS Exchange Server (dále jen MSES), narazí na několik skutečností, které se mohou stát komplikacemi. Jednou z nich je známá, ale opomíjená pravda. Neexistuje dokonalá open-source verze nějakého closed-source projektu. Žádné dva programy nejsou stejné, byť jejich výrobce uvádí, že se jejich podobnost blíží 100 %.
Kompletní open-source náhrada produktů Microsoftu, Adobe nebo jiné firmy neexistuje. Existují alternativy; aplikace, které poskytují velmi podobné funkce a možnosti, a pokud je s tím uživatel obeznámen, může díky takovému softwaru například snížit náklady. To je také případ náhrady serveru MSE – existuje mnoho open-source konkurence, která se vzájemně odlišuje, ačkoliv autoři všech tvrdí, že právě jejich aplikace je náhradou řešení od Microsoftu.
VMware Zimbra se jako náhrada MSES neprezentuje, ačkoliv odpovídajícími funkcemi disponuje. Společnost, která na MSES závislá není, nemusí podobnost s MSES v případě Zimbry vůbec rozpoznat či zdůrazňovat. Organizace, která požaduje náhradu funkcí MSES, může Zimbru s úspěchem nasadit a profitovat tak z nižších nákladů.
Software as a service (SaaS) znamená, že uživatel softwaru se nestará o jeho instalaci ani správu a od poskytovatele si jej pronajímá jako službu za pravidelný poplatek. Více na http://cs.wikipedia.org/wiki/SaaS.
VMware Zimbra se představuje jako firemní řešení pro práci s e-maily, kalendáři a pro týmovou spolupráci. Nabízené nástroje lze provozovat ve vlastní lokální instalaci, nebo ve vzdálené instalaci jako SaaS. Nejedná se jen o módnost termínu, aplikace tohoto typu – a Zimbra mezi ně patří – se vyvíjejí mnoho let, jen se jim neříkalo „cloudové“. Takové aplikace se obvykle obsluhují prostřednictvím webového prohlížeče, což Zimbra samozřejmě využívá také; kromě této možnosti ale nabízí také multiplatformní aplikaci Zimbra Desktop. Tu lze nainstalovat na klientské počítače a přistupovat tak ke službám serveru. Kromě toho je možné použít aplikace třetích stran, např. Mozilla Thunderbird.
Ať už chápeme jako etalon této oblasti MS Exchange Server, nebo nikoliv, nabídka produktů, jejichž možnosti se překrývají, je široká. Z closed-source nabídky sem patří IBM Lotus Domino, Aplikace Google na vlastní doméně (ve variantě zdarma, pro firmy nebo pro školy) či aplikace Zoho. Z open-source jsou to kromě Zimbry další produkty jako Zarafa, Tine 2.0, SOGo, Citadel, EGroupware a další.
Produkty VMware Zimbra
Hlavním serverem, který poskytuje služby, je Zimbra Collaboration Server (ZCS). Uživatelům nabízí rozsáhlou paletu služeb, které pokryjí celou osobní agendu a podporují týmovou spolupráci. Server existuje ve dvou základních variantách, které se odlišují cenou a následně nabídkou vlastností.
Zimbra Collaboration Server Open Source Edition cílí na jednotlivce a malé společnosti, je k dispozici bezplatně. Obsahuje vybrané funkce, zejména webovou aplikaci pro správu pošty, kontaktů, kalendářů, úkolů a sdílení dat, podporuje protokoly POP3, IMAP, CardDAV, iCal, CalDAV (také na mobilní platformě) a samozřejmě aplikaci Zimbra Desktop (která umí vše výše uvedené a je alternativou k webové verzi).
Verze Zimbra Collaboration Server Network Edition (varianty Starter, Standard, Pro) je určena větším a velkým společnostem. Nabízí se ve variantách ročního, dvouletého a tříletého předplatného, přičemž cenu kromě délky předplatného ovlivňuje ještě zvolená varianta a počet e-mailových schránek (tedy uživatelů). Například roční předplatné ve variantě Standard, 25 schránek, s rozšířenou podporou (dokumentace, aktualizace, telefonní podpora v pracovních hodinách a 10 incidentů ročně), stojí včetně DPH 569 eur, tedy zhruba 580 Kč na uživatele/rok.
Oproti open-source verzi nabízí Network Edition možnost rebrandingu (tedy úpravu do firemních barev), synchronizaci s MS Outlook, komunikátory Blackberry a dalšími mobilními zařízeními (Zimbra Mobile). Dále zálohování a obnovu dat v reálném čase, administraci domén a systém uživatelských oprávnění nebo archivování e-mailů. Patří sem také uživatelská podpora, a to komunitní portál, e-mailová a telefonická podpora či pohotovost 24/7.
Výrobce, společnost VMware, samozřejmě nabízí ke stažení zdrojové kódy Zimbry. Jsou zveřejněny pod Zimbra Public License.
Kolem produktů existuje silná komunita, která spoluvytváří wiki a dokumentaci, hlásí a opravuje chyby, diskutuje na fórech a poskytuje podporu vývojářům, kteří chtějí Zimbru vylepšit. Mnoho nových funkcí vzniká v podobě tzv. zimletů, tedy zásuvných modulů. Jejich katalog obsahuje desítky položek, které mohou přidat přínosné funkce jako CRM, videokonference, prvky projektového managementu nebo spolupráci se sociálními sítěmi. Potěší také nabídka grafických témat vzhledu.
Další doplňky pro spolupráci se ZCS nabízejí také jiní výrobci softwaru, jde např. o doplněk Zindus pro Mozilla Thunderbird, který umožňuje synchronizaci kontaktů, nebo ZeXtras Suite, sadu doplňků, která dodává open-source variantě ZCS funkce podobné těm v Network Edition.
Výkonná aplikace pro osobní agendu
konkurují jiným zaběhnutým offline řešením, jako je např. Mozilla Thunderbird.
Program umožňuje pracovat s libovolnými e-mailovými účty (protokoly POP3, IMAP a SMTP), s účty Twitter a Facebook, různým způsobem spolupracuje s dalšími aplikacemi (voice over IP, videokonference, LinkedIn, Google). Práce s položkami (e-maily, dokumenty, kontakty apod.) je na velmi vysoké úrovni – lze je různě propojovat, odkazovat, kategorizovat, štítkovat nebo sdílet. Zprávy jsou – podobně jako v Google Mail – zobrazovány také formou celých konverzací, pojem „příloha“ není omezen jen na fyzický soubor (lze přiložit rovněž kontakt nebo jiný e-mail) a vytváření probíhá v oknech na různých kartách (podobně jako prohlížíme více webových stránek v prohlížeči).
Velmi silný nástroj je vyhledávání, do něhož je možné zahrnout všechny datové typy a metadatové struktury (uložená vyhledávání, štítky, časové záznamy).
Ať už se rozhodnete použít celý Zimbra Collaboration Server, nebo jen aplikaci Zimbra Desktop, získáte pro svůj tým (či týmy) výkonné nástroje, které ušetří mnoho práce a peněz.
Článek vyšel v magazínu Open source & praxe 1/2013.